
Wat is een RFID autosleutel?
Wat is RFID?
RFID is de afkorting voor radio frequency identification.
Hoe wordt RFID toegepast in autosleutels?
Al voor een langere tijd wordt er RFID toegepast in autosleutels. Deze toepassing is van origine een technologie om het stelen van een auto lastiger te maken of zelfs te voorkomen. Fabrikanten claimen dat RFID ervoor heeft gezorgd dat het aantal autodiefstallen enorm is gedaald.

©Porsche AG, 2014
Autosleutels met RFID werkt middels radiofrequenties. Het is een complex systeem, dat (gelukkig) eenvoudig uit te leggen is. In een autosleutel met RFID-technologie zit een chip die een versleuteld signaal zendt. Dit signaal verstuurt een unieke code, zodra je de autosleutel in het contactslot steekt. De auto ontvangt deze code en herkent dat het de juiste sleutel is. Hierdoor wordt de auto ontgrendeld en werkt alles naar behoren. Komt de code niet overeen, dan kun je de auto niet starten.
Tegenwoordig zijn er modernere systemen gekomen, waarbij RFID niet alleen gebruikt wordt om een auto te starten, maar ook om de auto te openen. De nieuweste systemen worden ook wel Keyless Entry en Keyless Go genoemd. Bij deze systemen is in veel gevallen het omdraaien van een sleutel in het contactslot niet meer nodig. De auto wordt gestart middels een startknop in de auto. De startknop werkt enkel wanneer je de autosleutel bij je draagt.
RFID werkt middels een encryptie waarbij miljoenen combinaties mogelijk zijn. Dit houdt in dat het raden van de code bijna onmogelijk is voor autodieven. Dit is één van de redenen waarom autofabrikanten en hun klanten denken dat de auto een stuk veiliger is.
Bij Keyless Entry en Keyless Go zijn er twee soorten RFID-systemen, namelijk actieve en passieve RFID-systemen.
Wat zijn actieve RFID-systemen?
Een actief RFID-systeem werkt als volgt: Zodra je in de buurt bent van jouw auto druk je op het knopje van je afstandsbediening van jouw auto om de auto te openen. De RFID-chip in de afstandsbediening stuurt een signaal met een unieke code naar jouw auto en de RFID-chip in jouw auto herkent dit signaal en controleert via de software van de auto of het signaal juist is. Als het sinaal juist is opent de software de auto.
Autosleutels met afstandsbediening die je in een contactslot dient te steken, werken meestal ook middels dit principe. De software herkent of niet alleen de sleutel juist is, maar ook de RFID-chip in de sleutel. Dit zorgt ervoor dat je niet eenvoudig een autosleutel kunt laten kopiëren, zonder ook de autosleutel opnieuw in te leren in de software.
Doordat je een knop indrukt om een code te verzenden, wordt dit systeem een actief RFID-systeem genoemd.
Wat zijn passieve RFID-systemen?
Zoals je zojuist hebt gelezen, is een actief RFID-systeem een systeem waarbij je een signaal zendt. Een passief RFID-systeem doet het tegenovergestelde. Bij dit systeem stuurt de auto een signaal in plaats van de sleutel/afstandsbediening. Sleutels die gebruikt worden bij een passief RFID-systeem, gebruiken nauwelijks een sleutelbaard. Deze hoef je normaal gezien dus niet in een contactslot te steken. Doordat de sleutel/afstandsbediening de ontvanger is, is er meestal geen batterij nodig. Enkel een antenne om het signaal te ontvangen wordt gebruikt. Echter, deze antenne kan maar in een beperkte straal van het voertuig een signaal opvangen. Hiervoor is gekozen omwille van veiligheidsredenen. Dit type RFID-systeem wordt veelal gebruikt bij auto’s met Keyless Entry en Keyless Go.
Helaas worden autodieven ook steeds slimmer en hebben zij manieren bedacht om het RFID-systeem te kraken. Deze manier wordt ook wel Relay Hacking of RFID Hacking genoemd. Hierbij probeert de autodief niet de encryptie/code te raden, maar kopieert de autodief deze.
Deze manier van het hacken van jouw auto is een van de meest high-tech manieren van het stelen van auto’s tot noch toe. Autodieven gebruiken hardware, waarmee ze de radiofrequentie van de signalen kunnen opvangen. Vervolgens hebben zij software dat deze signalen ontcijftert en cloont naar een kastje, waarmee zij de auto eenvoudig kunnen openen, starten en ermee wegrijden.
Bij auto’s met Keyless Entry en Keyless Go is het zeer eenvoudig voor autodieven om de auto te stelen. Ze kunnen namelijk met eendezelfde code zowel de auto openen, als starten. Voor een autodief met goede apperatuur is het stelen van een auto zo eenvoudig als tot drie tellen.
Hoe kan ik mij beveiligen tegen RFID-hacking van mijn autosleutels?
Er zijn momenteel enkele oplossingen die dit probleem zouden kunnen verhelpen. Deze zijn:
- Autofabrikanten dienen andere technologieen dan RFID te gebruiken
- Het blokkeren van de signalen. Dit kan door onder andere de sleutels op te bergen in een speciaal sleutelhoesje.
- Autofabrikanten dienen niet RFID toe te passen als all-in technologie voor voertuigbeveiliging, maar als toevoeging op de beveiliging van de auto tegen diefstal.