
Deze 13 nieuwe auto’s zijn het minst en meest gevoelig voor Keyless diefstal
13 nieuwe auto’s (waarbij een model met Keyless entry beschikbaar is) werden door Thatcham Research beoordeeld op beveiligingskenmerken. De resultaten laten zien dat terwijl autofabrikanten vooruitgang boeken op het gebied van beveiliging, nog steeds middelen op de markt komen met beveiligingskwetsbaarheden.
Diverse auto’s werden beoordeeld door de beveiligingsingenieurs van Thatcham Research op weerstand tegen digitale diefstal en om te bevestigen dat functies, waaronder de startonderbreker, het alarm, de dubbele vergrendelingssystemen en wielbeveiliging, voldoen aan de minimale vereisten van de verzekeraar.
Hyundai i10 Premium Mpi, MG HS Excite TGDI, Tesla Model 3
Drie van de geteste auto’s, de Hyundai i10 Premium Mpi, MG HS Excite TGDI en Tesla Model 3, misten enkele van de beveiligingsfuncties en de Tesla-beoordeling is van toepassing na een aankomende firmware-update.
Richard Billyeald, Chief Technical Officer van Thatcham Research: “De sleutelloze kwetsbaarheid blijft een probleem voor autobezitters. Het is echter niet de enige factor achter de recente toename van autodiefstal.”
“Uit onze beoordeling bleek dat de beoordeelde Hyundai-, MG- en Tesla-modellen enkele algemeen aanvaarde beveiligingsmaatregelen missen. Deze maatregelen zijn ingevoerd om de basisveiligheid van auto’s te verbeteren en vertegenwoordigen het minimum dat automobilisten tegenwoordig mogen verwachten, ongeacht de prijs van het voertuig.”
Billyeald geeft commentaar op de beoordeling voor de Tesla Model 3: “Thatcham Research heeft nauw samengewerkt met Tesla aan de beveiligingsfuncties van de Model 3. Hun vermogen om de beveiligingsfunctionaliteit te verbeteren via geavanceerde connectiviteit voor alle voertuigen is een enorm voordeel.”
Kunnen kopers rekenen op keyless security (sleutelloze beveiliging)?
De BMW X6 M50d, BMW 218i Gran Coupe M Sport, Land Rover Discovery Sport D150, Mini EV, Porsche Taycan, Škoda Superb en Toyota Supra krijgen allemaal ‘Superior’-beoordelingen voor allround beveiliging en de aanwezigheid van een Relay Attack-oplossing [2 ].
‘Slechte’ ratings werden toegekend aan de volgende modellen met sleutelloze systemen, omdat de beveiligingsingenieurs van Thatcham Research de voertuigen konden openen en starten met behulp van Relay Attack-apparatuur:
- Mazda CX-30
- MG HS Excite T-GDI
- Subaru Forester e-Boxer XE Premium
- Opel/Vauxhall Corsa Ultimate Turbo 100
Billyeald: “Het aantal autofabrikanten dat nu Relay Attack-tegenmaatregelen met nieuwe voertuigen aanbiedt, neemt gestaag toe en moet worden toegejuicht. Alle nieuwe auto’s met sleutelloze systemen zouden echter een oplossing voor deze langdurige kwetsbaarheid moeten hebben.”
De beoordeelde voertuigen
De beoordelingsschaal van Thatcham Research is gebaseerd op 5 categorieën: Superior (zeer goed), Good (goed), Basic (gemiddeld), Poor (Slecht) en Unacceptable (Onaanvaardbaar).
Voertuigen | Beoordeling* |
BMW X6 M50d | SUPERIOR |
BMW 218i Gran Coupe M Sport | SUPERIOR |
Hyundai i10 Premium Mpi | BASIC |
Land Rover Discovery Sport D150 | SUPERIOR |
Mazda CX-30 | POOR |
Mini EV | SUPERIOR |
MG HS Excite T-GDI | POOR |
Porsche Taycan Turbo | SUPERIOR |
Škoda Superb | SUPERIOR |
Subaru Forester e-Boxer XE Premium | POOR |
Tesla Model 3 | BASIC |
Toyota Supra | SUPERIOR |
Opel/Vauxhall Corsa Ultimate Turbo 100 | POOR |
* Waar beschikbaar heeft Thatcham Research één model getest met keyless entry en keyless go. Dit kan een optionele functie zijn op sommige of alle modellen.
Controleer de specificaties
“De consument moeten bij de dealer binnenlopen met kennis over sleutelloze beveiliging. Zo kun je het systeem ook daadwerkelijk herkennen. Vraag de dealer altijd wat er gedaan is voor de veiligheid van het systeem. Uw dealer is er om u te helpen met eventuele vragen en weet welk systemen gemonteerd zijn en kunnen worden” zegt Billyeald.
Gaat u een auto kopen met een Keyless Entry systeem zorg ervoor dat u op de hoogte bent hoe dit systeem werkt en welke beveiligingsproblemen er zijn. Zorg er ook altijd voor dat u extra maatregelen neemt, zoals wij benoemd hebben in onze blog Keyless Entry en Keyless Go niet altijd veilig.
[2] De Tesla Model 3 gebruikt een ander toegangssysteem (Near Field Communications) dan de andere geteste auto’s en is niet vatbaar voor de Relay Attack.
Opmerking: als een auto de Relay Attack-test heeft doorstaan van Thatcham Research, maar nog steeds de classificatie Superior, Basic of Poor heeft ontvangen, mist die auto bepaalde traditionele beveiligingsfuncties.